maanantai 12. syyskuuta 2011

Hong Kongissa edelleen

Torstaina 8.9. hotellille päästyämme nukuimme siis pienet unet, jonka jälkeen lähdimme tutkiskelemaan kaupunkia. Hotellimme oli Hollywood roadilla, joka tunnetaan myös Antique roadina, onhan se täynnä antiikkikauppoja. Hong Kong on todella mäkinen kaupunki, ja Centralin työmatkailijoita ja muita kulkijoita helpottamaan onkin rakennettu satoja metrejä pitkät ulkoliukuportaat (joissa toki on välipysäkkejä), joita mekin matkasimme jonkun aikaa. Aika olisi kulunut loistavasti ihan vain kävellen ja katsellen uskomattomia pieniä kujasia joiden ylle kohosivat monikymmenkerroksiset pilvenpiirtäjät joka puolella, oli se niin erilaista kuin mikään koskaan. Katujen, kiinankielisen kylttimeren ja ihmisvilinän lisäksi kaupungista löytyi kauniita luonnonpuistoja sekä myös varsinaisia eläin/kasvitieteellisiä puistoja, joissa mekin kävimme. Kasvitieteelliseen oli vapaa pääsy, se oli todella siisti ja hyvin ylläpidetty ja siellä näki paljon erilaisia eläimiä, erityisesti lintuja ja monenlaista apinansukuista. Luonnonpuiston jälkeen suuntasimme Peak tramille, Hong Kongin korkeimmalle kukkulalle (650m) vievälle raitovaunulinjalle. Nousu oli huikea ja näkymät pienestä sumusta huolimatta mahtavat. Niin oli tosin myös tungos, mutta se nyt piti paikkansa koko kaupunkiin. Peak tramilta laskeuduttuamme alkoi jo ilta hämärtää, joten hyppäsimme keskustassa metroon ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa omasta kaupunginosasta. Mahat täynnä nuudeleita kävimme vielä marketista hakemassa aamupalatarvikkeita ja pikkupurtavaa ja sitten olikin aika suunnata hotellille ja sulkea silmät.

Toinen päivä Hong Kongissa. Päädyimme hieman aamulla karttoja ja matkaopasta tutkittuamme tutustumaan paikalliseen lintupuistoon ja suureen oleskelupuistoon Hong Kong Parkiin. Lintutalossa oli sekä häkkilintuja, että isompi "sademetsäalue", jossa pääsi kävelemään samassa valtavassa katetussa tilassa n. 600 erilaisen trooppisen linnun kanssa. Kun käveli hitaasti ja malttoi pysähtyä odottamaan, näki lintuja todella läheltä.
Linturetken jälkeen suuntasimme metrolla lahden ali Kowlooniin. Kävelimme läpi ostoskadun, "Golden milen" ja kävimme syömässä melko kalliissa mutta hyvässä mereneläväravintolassa. Seuraavaksi suuntana oli Avenue of Stars, martial arts -leffojen leffatähtien tähtikatu. Pakolliset Bruce Lee ja Jet Li tuli bongattua. Pimeän laskeuduttua seurasimme mahtavaa Symphony of Lights -valoshow'ta jossa sekä Centralin että Kowloonin puolen rakennukset osallistuvat mahtavaan, musiikin tahdissa tapahtuvaan valoesitykseen. Valoshow'n jälkeen matkustimme vielä yhdellä paikallisella mustilla: Star Ferry-lautalla lahden yli takaisin "Omalle puolen". Toinen tapahtumarikas päivä Aasialaisessa maailmankaupungissa takana.

Lauantai kului lähes kokonaan Ocean Parkissa, suuressa eläin/huvipuistossa. Suurissa akvaarioissa näimme haita, meduusoja, meritähtiä, karppeja, kultakaloja, merihevosia... lisäksi myös täällä pääsi näkemään trooppisia lintuja ja apinoita, gibboneja sun muita. Niitä emme sinne kuitenkaan menneet katsomaan, vaan jotain, mitä ei kerta kaikkiaan kotona tai missään lähelläkään näe: pandoja. Isoja ja pieniä, ja niitähän näimme. :) Sekä isopandat että kultapandat näimme liikkeellä ja syömässä ja olihan se unohtumaton näky. Pandassa, sen istuma-asennossa ja valepeukalo-otteessa on kerta kaikkiaan jotain ... inhimillistä, paremman sanan puutteessa, ja vetoavaa.

Puistossa edestakaisin kävelyn jälkeen olimme niin puhki, että loppuilta meni hotellissa postikortteja kirjoitellessa ja telkkaria katsellessa. Ja seuraava päivä olikin sitten jo sunnuntai, joka koostui aamupalasta, lentokenttäjunasta ja jälleen kerran lentokoneessa istumisesta.

Passintarkastukset, turvatarkastukset ja vielä tullissakin pääsimme läpivalaisuun. Viimein perillä, our home away from home. :) Tänäänkin ehti jo tapahtua yhtä ja toista ja fiiliksiä kertyä monenlaisia, mutta siitä sitten toisen kerran.